03.02.2020 | 12:59

Глобальні виклики у сфері зайнятості потребують масштабних відповідей. У цивілізованому світі визнають, що витрати на навчання й розвиток навичок – це не витрати, а інвестиції, що мають значну віддачу. Знаходить це своє вираження в добробуті працівників, підвищенні продуктивності праці та міжнародної конкурентоспроможності. І в цьому контексті не можна не відзначити такої підвалини системи професійного розвитку, як соціальне партнерство. Можливо, для когось цей компонент видається далеко не визначальним. Проте досвід передових країн показує, що саме в цій галузі інтереси працівників та роботодавців перетинаються і взаємодоповнюються. 

Розвиток навичок і освіта вже не сприймається як суто царина влади. Профспілки та організації роботодавців стають опорою влади в налагодженні політики, на це вказують Рекомендації ЮНЕСКО та МОП 2002 року щодо технічної та професійно-технічної освіти та навчання у ХХІ столітті. І, слід зазначити, в України є значний нереалізований потенціал у залученні роботодавців та профспілок до цього процесу.

«Традиційний» інтерес роботодавців

Скласти уявлення про роль роботодавців дозволяє матеріал «Залучення організацій роботодавців до управління системами навчання: огляд літератури» (2018).

Як показує досвід, форми участі роботодавців відрізняються: від «консультативного» підходу (з ними радяться при ухваленні рішень щодо затвердження професійних стандартів, форм підвищення кваліфікації, визначення державного замовлення на навчання певних спеціалістів) до більш «управлінського» (це включає визначальну роль роботодавців та їх організацій у «секторальних радах з навичок»). Підвищення освіченості працівників може реалізуватись як у закладах формальної, так і неформальної освіти. Важливу роль відіграє навчання на виробництві (on-the-job training). Така форма розвитку навичок безпосередньо має відношення до роботодавців, адже якісне проведення такого навчання вимагає значних витрат.

Тому важливим є питання підтримки роботодавців з боку держави. У міжнародному досвіді виділяють 13 фінансових стимулів, включаючи прямі субсидії, спеціальні податкові пільги та механізми розподілу тягаря навчання між групами підприємств.

Звичайно, роботодавці традиційно зацікавлені в підвищенні кваліфікації свого персоналу, оскільки це може принести їм більший прибуток. «Підприємці, як правило, лобіюють витрачання ресурсів на навчання, орієнтоване на попит та підвищення кваліфікації працівників за допомогою короткотермінового навчання», – вказують експерти. Проте однозначно можна стверджувати, що роботодавці перетворюються із споживачів результатів навчання на творців системи.

Підвищення кваліфікації означає не лише вищу продуктивність праці, але й зміцнення трудового колективу. Якщо працівники побачать, що роботодавці виявляють належну увагу до їх професійного рівня, то з високою ймовірністю працюватимуть і надалі на відповідному робочому місці.

Нові можливості (для) профспілок

Потенціалу профспілок у цьому питанні приділено порівняно менше уваги. Їх можливості й мотивація помітно відрізняються. Проте, як свідчить досвід, вони теж не стоять осторонь процесу. Про це свідчить дослідження «Залучення організацій працівників до розвитку навичок» (2018). Згідно з даними експертів, профспілки беруть участь у розвитку навичок на різних рівнях: в одних державах створюються тристоронні консультативні органи, а в інших представники працівників делегуються до ради директорів на окремих підприємствах.

В узагальненому вигляді вигоди для профспілок такі:

1. Підвищення продуктивності та покращення умов праці. Працівники зі стажем зможуть отримувати користь від навичок, набутих молодим поколінням працівників. Кваліфіковані працівники сплачуватимуть вищі членські внески, а роботодавці будуть ділитися прибутками на задоволення потреб колективу. Освічені профспілковці матимуть змогу ефективно вести переговори щодо підвищення заробітної плати.

2. Збільшення членства. Шляхом підвищення рівня знань та захисту прав тих, хто здобуває додаткові знання, профспілки можуть підкреслити свою важливість і таким чином залучати нових членів.

3. Підвищення культури професійної підготовки. Демонстрація впливу навчання на продуктивність праці призводить до усвідомлення цінності навчання. У перспективі це може призвести до збільшення інвестицій у навчання на підприємствах.

Як збігаються інтереси стейкхолдерів?

Стабільні робочі місця – це основа постійного вдосконалення. Сучасний ринок праці створює постійний попит на гнучкість регулювання. Проте реалізація довгострокових цілей потребує впевненості працівників у своїй кар’єрі. У зв’язку з цим дуже важливою є захисна функція профспілок. У деяких державах працівники галузі знають про свою нестачу навичок, але не бажають озвучувати це своїм керівникам, оскільки це може поставити під загрозу їх подальшу роботу. Як показує досвід німецької профспілки DGB, організації працівників допомагають забезпечити надання вільного часу для можливості професійного навчання, а також працюють над збільшенням видатків роботодавців на відповідні цілі. Виграє від цього все суспільство.

Усі сторони соціального діалогу мають бути зацікавлені в розвитку конкурентного приватного сектору економіки. Чим більш розвинений приватний бізнес у країні, тим більше зобов’язань беруть на себе роботодавці. А в тих державах, де розвиток приватного сектору характеризується помірним рівнем, уряди розробляють заходи з його підтримки.

Якщо фінансування заходів з підвищення навчання здійснюється за рахунок коштів, які збираються  до публічних фондів, це робить роботодавців зацікавленими у детінізації. В їх інтересах зробити так, щоб послугами з навчання користувалися саме ті роботодавці, які легально сплачували внески.

Чому «Освітній портал» корисний?

Державна служба зайнятості наголошує на важливості цінностей добробуту й злагоди. Тому ми закликаємо соціальних партнерів користуватися можливостями створеного нами «Освітнього порталу ДСЗ». Впевнені, що запуск таких проєктів наближає всеосяжну співпрацю різних соціальних верств у справі побудови інноваційної економіки. Переваги нового сервісу:

1. Ви зможете зануритися в інформацію, що стосується практичних аспектів. Поінформованість дозволяє уникати зайвих непорозумінь. Проведення скорочення з дотриманням чинного законодавства – це те, у чому зацікавлені обидві сторони трудових відносин. Ми прагнемо, щоб питання, пов’язані з вивільненням працівників, отримали повну й належну увагу, тому створюємо відповідні матеріали.

2. «Освітній портал» потребує фахових тренерів та авторів семінарів. Якщо ви можете долучитися як експерт до створення циклу відеокурсів або статей, то маєте шанс реалізувати свій творчий потенціал. Ми розглянемо ваші пропозиції.

3. Розширення легального працевлаштування. Спрощення доступу до легальних пропозицій роботи для безробітних і сприяння пошуку необхідних кадрів для  роботодавців утверджує дотримання закону. Соціальне партнерство можливе лише у правовому полі.

4. Запуск подібних ініціатив слугує засобом узгодження різних інтересів. Публікація статей, вироблення позиції та дискусії – це те, що сприяє пошуку точок дотику.

5. Портал дозволяє бути в курсі загальносвітових трендів. Слідкувати за всім одночасно у нашому рухливому світі стає дедалі важче. Тому на нашому порталі ви зможете знайти актуальну інформацію про ті чи інші аспекти сфери зайнятості.

Отже, «Освітній портал» – це не «річ у собі». Цей проєкт прагне стати важливим інструментом у руках соціальних партнерів. Ми відкриті до співпраці й орієнтовані на реалізацію кращого світового досвіду.